האיחוד עשוי לעודד שיתוף פעולה בתחומים החברתיים-קהילתיים ויש בו פוטנציאל רב להרחבת השירותים בקהילה, לשילוב רב יותר של התושבים בחייה ואף להעצמת הנשים, שעשויה להגדיל את ייצוגן בהנהגת היישוב החדש/

ההחלטה על איחוד הרשויות קדימה צורן, שהתקבלה ביולי 2003, כחלק מתוכנית להבראת כלכלת ישראל, שינתה לחלוטין את מפת הפעילות הציבורית באזור. לפי התכנון המקורי האיחוד היה צריך להיות בין שלושה ישובים סמוכים: תל-מונד, קדימה וצורן. אולם, המציאות הפוליטית בישראל עולה על כל דמיון, ובסופו של דבר השיקולים הכלכלים והחברתיים נדחקו ע"י הלחצים הפוליטיים, שהופעלו במשרדי הממשלה והביאו לכך שצורן תאוחד רק עם קדימה. השוני הרב בין שני הישובים יצר מציאות חדשה, שהשליכה על כל תחומי החיים ועל תהליכים חברתיים קהילתיים בכל ישוב.

רקע על שני היישובים

קדימה היא ישוב ותיק בן 73 שנים, המונה כ-9000 תושבים. הישוב מורכב מ-3 אזורים עיקריים:

–    הכפר, שהוא אזור המושבה המקורית קדימה. מרבית האוכלוסייה בחלק זה היא מבוגרת.
–    השיכון, אזור המאוכלס ע"י עולים משנות ה-50 וה-60, מצפון אפריקה וממדינות ערב וע"י עולים   שהגיעו בשנות ה-90 מחבר העמים.
–   בנה ביתך, השכונה החדשה, שנבנתה בעשור האחרון. הגיעו אליה תושבים מכל חלקי הארץ, במטרה לשפר את  איכות חייהם. מרבית התושבים באזור זה הם צעירים עם ילדים קטנים.

צורן היא ישוב קהילתי שהוקם לפני עשר שנים. בצורן 1300 משפחות וכ-5600 תושבים. אוכלוסיית צורן היא צעירה, עם ילדים קטנים. תושבי צורן הגיעו אליה מכל חלקי הארץ במטרה לשפר את איכות חייהם. המעורבות של תושבי צורן, בחיים הציבוריים והקהילתיים בישוב, היא רבה.

בעקבות האיחוד התרחבה נקודת המבט הקהילתית והתחדדה ההתייחסות לצרכים האמיתיים של התושבים, בגלל השוני הרב. הרחבת הפעילות ושיתופי הפעולה בתחומים החברתיים-קהילתיים בין הישובים הם צורך אמיתי, שעולה מההכרח לקדם את  תהליך האיחוד בין שתי הקהילות.

הצרכים של התושבים והפוטנציאל של האיחוד

יש נושאים חברתיים קהילתיים רבים שיש לתת עליהם את הדעת בתהליך איחוד הרשויות וחשוב להציב מטרות ויעדים ולתכנן היטב את דרכי הפעולה והתהליכים. בקדימה לא הייתה פעילות בועדות הציבוריות, ואילו בצורן הייתה פעילות ענפה ומעורבות מגוונת של התושבים בחייה הציבוריים. בשלב הראשוני יש להרחיב ולפתוח את הועדות הציבוריות להצטרפות תושבים נוספים. יש להכשיר תושבים להכרת המערכת המוניציפלית ודרכי שיתוף ומעורבות בקהילה, כדי שיוכלו להצטרף לפעילות ולקדם יוזמות חברתיות ופרוייקטים משותפים בכל תחומי החיים. יש להרחיב את ועדת החינוך, שפועלת בצורן ולשלב בה תושבים מקדימה, כדי לשתפם בתהליך בניית תוכנית אב משותפת לחינוך, תוך התייחסות לטווח הגילאים מלידה ועד לאקדמיה. הישובים הם בעלי אופי כפרי ואין בהם מענה לצרכים של בני הנוער ויש להתמודד עם קשיים שעולים בתחום זה בשני הישובים. יש חשיבות רבה בחשיבה המשתפת בני נוער, תושבים ואנשי מקצוע, כדי לתכנן פעילויות ופרוייקטים שיענו על צרכי הנוער.

המצב הכלכלי-כללי הקשה והקיצוצים בתקציב המדינה פגעו קשות במערך הרווחה בישובים והגדילו את מספר הפניות למחלקת הרווחה. כדי לחזק את הלכידות החברתית, יש לעודד מעורבות ציבורית-קהילתית גם בתחומים אלה ולפתח תכניות המתייחסות לצרכים המיוחדים של התושבים: ילדים/ות, נוער בסיכון, נכים, קשישים ועוד. בין האמצעים לקידום תחום זה: שיתוף תושבים בארגונים החברתיים בשני הישובים, הקמת קרן לסיוע למשפחות במשבר, שיתוף גורמים בעלי יכולת וגיוס משאבים, פיתוח מעגלי תמיכה מקומיים. בצורן פועל פורום נשים שבו משתתפות כ-200 נשים. מטרת הפעילות היא העצמת נשים בקהילה ע"י פעילות חברתית תרבותית, קורסים הרצאות וסדנאות להעצמה, יזמות עסקית ועוד. אל פורום זה חשוב לצרף גם נשים מקדימה. בשני הישובים יש תושבים ותיקים. יש להמשיך ולקדם, במשותף, פעילויות ופרוייקטים למען האוכלוסייה בגיל המבוגר, כדי לענות על מצוקות של בדידות ועזובה. פעילות המתנ"ס בקדימה ובצורן צריכה להתרחב ויש לגבש צוות לבניית תוכנית אב בתחומי התרבות. אם ייעשה שימוש אופטימלי בתשתיות ובמשאבים העומדים לרשותנו ותוך מתן מענה לצרכי התושבים בכל גיל, החיבור בין צורן לקדימה יכול למנף את הפעילות התרבותית באזור כולו.

האיחוד בין תוכניות האב של צורן וקדימה בספורט ירחיב את טווח האפשרויות לשימוש בכל המתקנים הקיימים בשני היושבים ויקדם את ההשקעה בספורט ייצוגי של נשים וספורט עממי. שיתוף הפעולה בין שני הישובים עשוי לספק מענה משופר לצרכי הדת של התושבים כך שניתן יהיה לקיים בהם מרקם חיים משותף, המכבד כל אדם באמונתו, ולתכנן פעילויות ואירועים משותפים לכבוד החגים. בעיות הבטחון הקשורות, בין השאר לעובדה שהישובים פרוצים במשך היום יזכו לפתרונות באמצעות שיתוף פעולה של המשמר האזרחי בשני היישובים, למשל בגיוס הרחבת מאגר המתנדבים, גמלאים למשל, שיוכלו לסייע במעברים ליד מוסדות החינוך. איחוד הרשויות עשוי לעודד גם פיתוח מודעות סביבתית ע"י פעולות בתחום החינוך והקהילה, החל מהגיל הרך, וביצוע פרוייקטים למעורבות תושבים, כנאמני איכות הסביבה (אשפה, כלבים, מיחזור, חניית משאיות). המפתח להצלחת האיחוד וקידום פרוייקטים משותפים לשני היישובים הוא היכולת של המועצה לגייס כספים לתקציב השוטף ולתקציב הפיתוח. עקב המצב הכלכלי הקשה במשק והקיצוצים הנרחבים בתקציבי הרשויות המקומיות, יש חשיבות רבה בגיוס תושבים ליזום ולקדם פרוייקטים קהילתיים. כאשר מוצעים פרוייקטים מתוכננים עם מטרות ברורות וישימות גבוהה, משרדי הממשלה נוטים לסייע. בסופו של דבר מעורבות גבוהה של תושבים בפעילות בועדות המועצה תגרום לכך שסדר העדיפויות ותהליך קבלת ההחלטות יהיו מותאמים לצרכים האמיתיים של התושבים ופחות לאינטרסים אישים פוליטיים.

האיחוד מנקודת מבט אישית-נשית

ומנקודת מבט קצת אישית ונשית: ערכתי מיפוי בשני הישובים ובדקתי מהי מידת המעורבות של נשים בקהילה. מסתבר שהרוב המוחלט של התושבים הפעילים הן נשים. נשים לוקחות חלק בפעילויות חברתיות- קהילתיות בכל התחומים, החל בועדי הורים בגיל הרך, בבתי-ספר יסודיים, בחטיבות הביניים והתיכון, בועדות ציבוריות, בצוותי משימה במתנ"ס ועוד. אולם כשמדובר בהתמודדות למועצה, מקום שבו מתווים מדיניות ומחלקים תקציבים, נשים נדחקות ברשימות למקומות לא ריאליים. אחת ממטרותי כסגנית ראש המועצה היא לעסוק בפיתוח וקידום נשים לתפקידי מפתח ועמדות השפעה בכל המסגרות  בקהילה. בכוונתי לארגן קורסי העצמה לפיתוח אישי ומנהיגות בקהילה, כדי להכשיר את הנשים הפעילות להתמודד על תפקידי הניהול ועל מקומות ראליים ברשימות למועצה. מטרתי היא להביא לכך שבסופו של דבר ייצוג הנשים יעלה בכל מוקדי ההשפעה, שבהם עוסקים בתכנון אסטרטגי של הישוב המתהווה, דרך המודל הפיזי-כלכלי-חברתי.


אורית זוארץ היא סגנית ראש המועצה קדימה-צורן