הסתדרות המורים לא תסכים לעבור ל-5 ימי עובדה ללא תנאים פיזיים הולמים למורים ולתלמידים וללא גמול ראוי.

הסתדרות המורים לא מתנגדת באופן עקרוני ליום חינוך ארוך, בתנאי, שהתנאים הפיזיים לתלמידים ולעובדי ההוראה יהיו נוחים ומתאימים. זה אומר שלכל מורה תהיה פינת עבודה לשבת ולעבוד, מקום לאכול בצורה נוחה בצהרים, ותגמול ראוי, הכיתות יהיו מרווחות, ממוזגות בקיץ ומחוממות בחורף ומספר התלמידים יהיה סביר, בסביבות 30 (ולא 40) תלמידים בכיתה. לגבי התלמידים, זה אומר שצריכות להיות כיתות מרווחות ונעימות, שולחנות וכסאות נוחים ומתאימים לגיל התלמיד, סידור לארוחת צהרים, וחלוקת היום בצורה הגיונית ולא מתישה. יוח"א יעיל ונכון צריך להיבנות כך, שתלמיד ומורה לא ילמדו וילמדו יותר מ-4 שעות, ולאחר מכן יוכלו לעבוד עבודה פרטנית, לקבל העשרה ותגבור בדרכים שונות.

כיום, מתוך כ-3,500 בתי ספר רק כ-400 נמצאים ביוח"א. ההסכם הוא הסכם קשה מבחינת המורים, כי רק מורים שעובדים במשך 4 ימים שעות שביעית ושמינית מקבלים תגמול של יוח"א של כ-5,000 ₪ כמענק חד-פעמי לשנת עבודה. חלק מהמורים נאלצים להתחיל את יום העבודה לקראת הצהרים וזה משבש את כל יומם, בנוסף לעובדה שרוב המורים הן מורות ובדר"כ גם אמהות לילדים צעירים. כמו כן, בחלק גדול מבתי הספר אין תנאים מתאימים ואופטימליים לנהל יוח"א.

וועדת דברת מציעה לעבור ליום לימודים ארוך ולחמישה ימי עבודה ולימודים. היא מציעה שמורה יעבוד 40 שעות שבועיות ושיומו יחולק בין הוראה פרונטלית לעבודה פרטנית וצוותית. וועדת דברת גם מציעה לבטל את הלימודים בימי שישי. כאמור, הסתדרות המורים לא תסכים לעבור ל-5 ימי עובדה ללא תנאים פיזיים הולמים למורים ולתלמידים וללא גמול ראוי. לגבי ביטול הלימודים ביום ששי צריך לזכור שחלק גדול מההורים באוכלוסייה מהמעמד הבינוני והנמוך לא יוכלו לספק לילדיהם מסגרת בימי שישי, והדבר יגרום להגדלת הפערים ואפילו להגברת האלימות ותופעות קשות אחרות.

ניתן לסכם ולומר שהפעלת יום חינוך ארוך מצריכה משאבים רבים ורצון של ממשלת ישראל לשנות באופן מעשי ולא רק באופן מילולי את סדר העדיפויות שלה ולשים את החינוך בראש מעייניה.


נעמי ריפתין היא יו"ר המזכירות הפדגוגית בהסתדרות המורים