האם בהיותי אישה הייתי ערה יותר או רגישה במיוחד לקולות שעלו מבית החולים הפסיכיאטרי נווה יעקב? האם לפן המגדרי בכלל יש משקל בהתנהלותי כמפקדת תחנה? אינטואיציה, כמו גם סף רגישות גבוה, המיוחסים בדרך כלל לנשים, הן תכונות חשובות בבואך לפקד על תחנת משטרה. גברים ונשים כאחד, המחזיקים בתכונות אלו, ייטיבו להבין את תמונת הפשיעה באזורם. בראשית 1999 החל לפעול במשטרת ישראל מערך ייחודי, המונה כ-200 חוקרים לטיפול בנושא אלימות במשפחה, עבירות מין וחקירת אנשים עם מוגבלויות. החוקרים עוברים הכשרה מקצועית שבה נלמדים ההיבטים המשפטיים והרגשיים של עבירות אלימות בין בני זוג.

כשוטרת וכמפקדת במשטרת ישראל אני מונחית להילחם מלחמת חורמה, נחושה, בלתי מתפשרת ומחמירה, בעבירת האלימות על כל גווניה. בתחנת פתח תקוה, כבתחנות אחרות, נבחר הנושא כיעד מועדף לטיפול ואנו עוסקים נרחבות בתקיפת האלימות בשני מישורים – מניעה ואכיפה. בתחילת השנה החולפת, עת נכנסתי לתפקידי כמפקדת התחנה, לכדו את תשומת ליבי שורה של תלונות אשר להן מכנה משותף – כולן עסקו בדיירי בית החולים הפסיכיאטרי "נווה יעקב": תלונה בגין ניסיון התאבדות; תלונה בגין מעשה מגונה של טבח באחת הדיירות; והודעה מבית החולים בלינסון אודות חוסה שנפצע בראשו. נוכח רצף הדברים פניתי אל הפסיכיאטרית המחוזית, ד"ר מרילנה לבן, אשר עמדה מאחורי התלונה על המעשה המגונה, ושיתפתי אותה בתחושתי – בחשש שאלו הם מקרים בודדים המצביעים רק על קצה הקרחון, בחשש שלי שמדובר בתיבת פנדורה מוסתרת היטב שמאחוריה תמונה חמורה בהרבה. הפסיכיאטרית לא שללה את הדברים ואף הפנתה אותי לגורמים אחרים במשרד הבריאות ובמשרד הרווחה שהסכימו לספר על מקרים נוספים. לאחר איסוף של מספר עדויות מצמררות, החלטתי שלא לפעול כבשגרה – ולא לחקור כל מקרה לגופו אלא לנסות לאתר את המקור ולחשוף את הבעיה מהיסוד, לנסות ולתפוס את כל האחראים לה. ביום ד', 31.10.12, סמוך לשעה 05:00 בבוקר פרצתי עם כוח של כ-100 שוטרים לבית החולים הפסיכיאטרי "נווה יעקב", עיכבתי לחקירה את כל אנשי הסגל: רופאים, אחיות, עובדי כוח עזר, מנהל ובעלים, אנשי מנהלה וטבחים. כולם.

התמונה שנחשפה הייתה קשה. למרבה הצער החששות לא התבדו.

באשר לשאלה האם בהיותי אישה הייתי ערה יותר או רגישה במיוחד לקולות שעלו מבית החולים, והאם לפן המגדרי בכלל יש משקל בהתנהלותי כמפקדת תחנה, אני סבורה כי אינטואיציה, כמו גם סף רגישות גבוה, המיוחסים בדרך כלל לנשים, הן תכונות חשובות מאד בבואך לפקד על תחנת משטרה. גברים ונשים כאחד, המחזיקים בתכונות אלו, ייטיבו להבין את תמונת הפשיעה באזורם, ידעו למקד ולמנן נכון יותר את הפעילות מולה. חשוב לי לחדד ולהדגיש ששוטרי משטרת ישראל יפעלו בכל מקום, בכל זמן ובכל מחיר כדי להגן ולהציל חיים, גם במחיר סיכון חייהם – מצב שפוקד אותנו כמעט מדי יום.

בין כלל מאפייני האלימות, אלימות במשפחה – אלימות נגד נשים היא אחת העבירות הרגישות ביותר, אשר לגביהן ההנחיות שאנו פועלים על פיהן מחמירות פי כמה וכמה מאשר בכל עבירה אחרת. המשטרה מכירה היטב בצורך הגובר לתת את הדעת לטיפול המשטרתי לצרכים הייחודיים של נפגעי עבירות בכלל ונפגעי אלימות בין בני זוג ועבירות מין בפרט. בין מאפיינים אלו מוכר הצורך במתן תגובה מיידית למניעת סכנה, לרבות מניעת נגישות לנשק. החשיבות שבמיצוי תהליכים משטרתיים וחיוניות שתוף הפעולה עם גורמים מטפלים. אנו עובדים על פי נהלים מחמירים, שגובשו במשטרה לגבי נושא הטיפול בעבירות אלימות בין בני זוג, עבירות מין, צווי הגנה, צווי מניעת הטרדה מאיימת והפרתם. הנהלים מתעדכנים מעת לעת, בהתאם לשינויי חקיקה ולהתפתחויות. ראוי לציין כי בראשית 1999 החל לפעול במשטרת ישראל מערך ייחודי, המונה כ-200 חוקרים לטיפול בנושא אלימות במשפחה, עבירות מין וחקירת אנשים עם מוגבלויות. החוקרים, הנמנים על המערך הזה, עוברים הכשרה מקצועית שבה נלמדים ההיבטים המשפטיים והרגשיים של עבירות אלימות בין בני זוג. זאת, מתוך תפיסה כי העיסוק בתחום זה דורש הבנה וטיפול רב תחומיים.

במהלך שנת 2002 מונו שישה קציני נפגעי עבירות מחוזיים לטיפול בנושא חוק זכויות נפגעי עבירה (לרבות מערכת מנ"ע) בדגש על נפגעי אלימות בין בני זוג ועבירות מין. בין יתר תפקידיהם, פיקוח מקצועי אחר יישום חוק זכויות נפגעי עבירה וסיוע לחוליות אלמ"ב ביחידות השטח, פיקוח אחר יישום מדיניות המשטרה, ביצוע הדרכות למגזרים משטרתיים משיקים, הידוק הקשר ויצירת מודלים לשיתוף פעולה עם גורמי טיפול ועם גורמים חוץ משטרתיים נוספים בכל הנושאים שבטיפולם. יצוין כי בשנים האחרונות, משטרת ישראל בשותפות עם משרד הרווחה, מפעילים ב-16 תחנות משטרה את פרויקט עובד סוציאלי – משטרה, במסגרתו מגיע עו"ס באופן קבוע לתחנה במטרה לאתר ולתת שירותי סיוע מיידיים לנפגעי עבירות אלימות בין בני זוג. הנתונים מצביעים על הצלחת הפרויקט והגדלה משמעותית של מספר המשפחות שאכן מגיעות לקבל סיוע וטיפול במרכזי הטיפול בקהילה.

להלן נתונים אודות עבירות אלימות כלפי נשים בשנים 2012-2011 (נכון לתאריך14.10.12):

אלימות בין בני זוג:

  1. רצח נשים על ידי בני זוגן:
    2011 – 19 נשים
    2012 (נכון ל-14.10.12) – 9 נשים
  1. סה"כ תיקים בגין תלונות נשים בעבירות אלימות בין בני זוג (אלמ"ב):
    2011 – 13,200 תיקי אלמ"ב בהם נפגעת העבירה היא אישה
    2012 – 10,858 תיקי אלמ"ב בהם נפגעת העבירה היא אישה

סיגל בר צבי היא סנ"צ, מפקדת תחנת המשטרה בפתח תקוה