העוצמה שבלידה דרך העיניים של האישה 

דרך העיניים אני לומדת מה האישה חושבת מרגישה ורוצה.
דרך העיניים אני יכולה להכיר אותה.
יש עיניים מדברות, עיניים מפוחדות, עיניים צוחקות,
ויש עיניים שותקות שרוצות ולא יכולות, רוצות ואנו משתיקות, רוצות ומשתתקות מפוחדות.
יש עיניים בלי מבט, יש עיניים של אולי מחר, אולי לא אני, אולי הוא.
מבט כואב, מבט בוכה ומבט מוכה, ללא דמעות, ללא עצב וללא הבעה.
יש עיניים יולדות, עיניים מחכות ועיניים מתחננות.
יש עיניים של כן ועכשיו ואני כאן ורק אני.
יש עוצמה, יש גאווה ויש אותי.

דרך העיניים של  הבעל  אני מנחשת ….
מה מותר ומה אסור, איפה הגבול על הכבוד והבושה, התמיכה והנוכחות על הרצון ועל השותפות.
יש מבט קשה, יש מבט רך מלטף, יש מבט של ללכת, לברוח חסר סבלנות.
יש מבט אסור ובלי אישור אך רוצה ולא מגלה ויש מבט מאמין, מבט ממשיך עם פנים לעתיד.

דרך העיניים של הצוות אני מגלה מי שולט ואצל מי יש כוח.
מי השחקנים הראשיים, האם הנשים או המלווים, או המטפלים.
יש עיניים מבינות, מקבלות ומוכנות ויש עיניים שולטות ומחליטות.
יש עיניים צועקות, עיניים מקצועיות, עיניים מרגיעות ומהפנטות.
ויש עיניים של שקט, עיניים שנותנות, שמזמינות חוויה. אני יודעת ואני בטוחה היולדת בתפקיד הראשי.

כמיילדת ומנחת קבוצות הכנה ללידה נשאלתי מספר רב של פעמים איפה הכי טוב ללדת? ואני עניתי: למי? ליולדת? למלווים? לבתי החולים? מכיוון שלכל יולדת ולכל למשפחה עתידית הצרכים אותם היא שמה לנגד עיניה הם שונים, בחירת מקום הלידה תהיה שונה. לאחת חשובה הקרבה לבית, לאחרת מלונאות טובה, לשלישית פתיחות הצוות ללידות פיזיולוגיות ואחרת תרצה מיילדת אישית, הנקה מיד אחרי לידה ואם אפשר שלא יחסנו, ייקחו או ירחצו את תינוקה. אל לנו לחשוב שמה שטוב וחשוב לאחת יהיה טוב לאחרת ובסדר העדיפות שלה. כפי שקצב הלידה ותפיסת חוויית הלידה שונה כך בחירת מקום הלידה משתנה מיולדת אחת לזולתה.

אך חשוב לדעת כי בעשור האחרון חדרי הלידה ובתי היולדות בארץ עברו תהליך של שינוי המתאים את תנאיו לדרישות הנשים היולדות. ניתן לראות חדרי לידה שהכשירו את צוות המיילדות למידע עשיר ומגוון ברפואה משלימה, הנותנת מענה לנשים המעוניינות ומאמינות בגופן היודע ללדת. הן יודעות כי כאב הלידה הוא כאב שממנו ניתן להתחזק,  לצמוח ולהתעצם. קיימים חדרי לידה אשר בסמוך אליהם הוקמו חדרים באווירה ביתית ומרכז לידה שמציע ביות מלא והנקה בכל שעות היום והלילה. אחרים מן הצד השני פתחו את דלת חדר הניתוח לכניסת בעלים לניתוחים קיסריים מוזמנים. המטרה העיקרית העומדת לעיני המטפלים היא הבטיחות. מעבר לשאיפה לבטיחות עומדים סדרי עדיפויות שונים לכל אחד המעורב בלידה, כגון: הימנעות מכאב, תינוק בריא וחוויית לידה. אנו, צוות המיילדות המלווה, המטפל והתומך באישה במהלך ההריון והלידה, צריך לתמרן בין דרישות היולדת לסטנדרטים רפואיים, תוך שימת דגש על תקשורת מעצימה, הקשבה, תמיכה, רווחה נפשית ופיזית, על מנת לספק לאישה את צרכיה. ניתן לראות נשים רבות המגיעות היום עם תוכנית לידה. תוכנית לידה היא נייר שבו מביעים היולדת ובן זוגה את דרישותיהם מהצוות. קימת נכונות רבה להיענות לבקשות, אך מניסיוני כמיילדת ומדריכת הכנה ללידה אני מציעה לזוגות לבטא את בקשותיהם, כי למילים יש כוח.

אין שיטה ללידה. יש גישה, יש אישה, יש זוג שבוחר מתוך מודעות ומדעת. חשוב כי ההדרכה שאותה יקבלו בני הזוג במהלך ההריון, מעבר למידע ולשפה הרפואית, תהיה משולבת בכלים להעצמה ואסרטיביות, על מנת שיבחרו בחירה מודעת את אופן הלידה המתאים להם. אני מאמינה בנשים ובעוצמה הנשית, לקחת אחריות, לקבל החלטות, להביע עמדה. המודעות וההבנה לכוח ולעוצמה של הנשים וההכרה בחוק זכויות החולה הביאו את הנשים להכרה בזכויות היולדת ולהבנה כי גם בתוך כתלי בית החולים ניתן לדרוש ולקבל.


ורד דלאל היא מיילדת, מנחת קבוצות הכנה ללידה ונציגת ארגון המיילדות בישראל