בישראל 30,000 רופאים, מתוכם 11,000 רופאות. 20% מהעוסקים בגינקולוגיה – נשים. 37% מהנשים מעדיפות רופאה. 9% מעדיפות רופא. אך אי אפשר לתת מענה הולם להעדפות נשים לקבל טיפול גינקולוגי מרופאות. יש לעודד נשים להתמחות בתחום זה. המכשפות מימי הביניים ביקשו ליצור תרבות נשית, שלגברים אין בה מקום. הן המציאו רקיחות של צמחי מרפא מעוררי הזיה. הכנסייה רדפה את המכשפות, אך מתקופה זו נשארו המיילדות.

רקע: המונח "רפואת נשים" הינו בעייתי, עובדה כי אין מקבילה בסגנון "רפואת גברים". העובדה שקיים תחום מיוחד לנשים, אשר נבחן לאורך ההיסטוריה האנושית לרוב על ידי גברים מעלה שאלה בדבר האובייקטיביות הרפואית שלו וכן בדבר היחס הניתן לנשים במסגרת תחום זה.

היסטוריה: אפלטון היה מראשוני האינטלקטואלים והמדענים שחקרו נשים. היסטריה היא תופעת נשים = היסטרוס = רחם. מקור ההיסטריה ברחם שניתק ממקומו וזז למקום אחר וכך יוצר את הבעיה. במאה ה-19 ראה בראון את האורגזמה הנשית "כעווית היסטרית" המשחררת היסטריה המצטברת בגוף האישה. ב-1869 הומצא הוויברטור למטרת עיסוי רפואי המשחרר היסטריה.המכשפות בימי הביניים היו מרפאות ומיילדות שניסו לתת אלטרנטיבה רפואית לגישה הפטריארכאלית – נוצרית. מטרתן הייתה ליצור תרבות נשית שלגברים אין מקום בה. המכשפות סגדו לאלות, המציאו פולחנים מלאי דמיון כולל רקיחה של צמחי מרפא מעוררי הזיה. הכנסייה רדפה את המכשפות, אך מתקופה זו נשארו המיילדות  כאלו אשר מיילדות נשים.

שיעור הנשים ברפואה ובגינקולוגיה: בישראל 30,000 רופאים, מתוכם 11,000 רופאות. 33% מהרופאים המומחים הן רופאות. 20% מהעוסקים בגינקולוגיה – נשים.

הסיבות למיעוט נשים בגינקולוגיה: בעבר היה תחום זה מונופול גברי, מתוך תפיסה שוביניסטית של "קליקה גברית סגורה". תפיסת העולם הרווחת הייתה שנשים מעדיפות רופאים גברים. וכן, ההתמחות ממושכת וקשה. היה קיים גם חשש של הרופאות עצמן. כיום: יש מתמחות בכל מחלקות נשים אך עדיין מעט רופאות בכירות. נשים מבקשות רופאות נשים.

ביקור אצל רופא נשים מנקודת המבט של המטופלים: במחקר מקיף על בריאות נשים שנערך ע"י מכון ברוקדייל הוקדש פרק לביקור אצל גניקולוג. 77% מהנשים במחקר מבקרות בקביעות אצל רופא נשים. שיעור הביקורים נמוך בקרב נשים בנות 55 ומעלה, בעלות השכלה נמוכה מ–12 שנות לימוד, דוברות רוסית וערבית ובעלות מצב בריאות לא טוב. ב-71% מהנשים מטפל רופא ובכ-29% מטפלת רופאה. רוב הנשים (54%) ענו שאין להן העדפה ביחס למין הרופא. 37% מעדיפות רופאה. 9% מעדיפות רופא. שיעור המעדיפות רופאה גבוה בקרב בנות 55 ומעלה, בעלות השכלה נמוכה דוברות רוסית וערבית. ממצאי המחקר מראים עוד כי מחצית מהנשים המעדיפות רופאה, מטופלות בפועל בידי רופא. בארה"ב ובישראל שיעור דומה של נשים מעדיפות לקבל טיפול מרופאה.

עמדת ההלכה היהודית: "יש לאישה לבקר אצל רופאה במידת האפשר ולא אצל רופא, ובמיוחד בשביל דברים שבצנעא"; "מצווה רבה להשתדל להקים בית חולים ליולדות שיעבדו בו רק רופאות"; "יש להיבדק על ידי אישה רופאה ולקבל טיפול מאחות". הרב עובדיה פסק כי כאשר יש רופאה יש להיבדק על ידה.

לסיכום: כיום רק 20% מהעוסקים בגינקולוגיה הן נשים. אי אפשר לתת מענה הולם להעדפות נשים לקבל טיפול גינקולוגי מרופאות. יש לעודד נשים להתמחות בתחום זה. חשוב לעודד נשים להתמחות בגניקולוגיה במגזר הערבי, במרפאות בהן מטופלות עולות מברית המועצות לשעבר ובטיפול בקשישות.


ד"ר רחל אדטו היא סמנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק ויו"ר המועצה הלאומית לבריאות האישה