גם אם לא כולם יודעים מה עומד מאחורי הפריצה הגדולה של הכדורשת, הרי שהמשחק כבר אינו אנונימי והוא מענפי ספורט הנשים המובילים בישראל. הוא צמח בהתארגנות "מלמטה", פרי יוזמה של ספורטאיות בנפשן, שלקחו את הכדור לידיים והקימו ארגון המרכז פעילות ארצית. פעילות המועדון הישראלי לכדורשת נשים היא דוגמא ליכולת התארגנות של נשים למען מטרה משותפת. חבירה לממסד הספורט הרשמי של ישראל תעצים את הצמיחה, אבל גם כך הנשים המובילות את איגוד הכדורשת ממשיכות בפיתוח הענף ומפיקות הנאה רבה מהשילוב המופלא בין יזמות חברתית וספורט.

לפני כשמונה שנים נהגנו להתכנס, כמה בנות, בכל יום ראשון בערב באולם "גלילי" בכפר סבא ולשחק כדורשת להנאתנו, בלי שיפוט, בלי מזכירות, ללא מבנה קבוצתי קבוע, ללא הופעה אחידה  וללא חוקה. חוג חביב חד שבועי… כשהייתי מספרת שאני משחקת כדורשת, עוד נדרשתי להסבר מה זה "המשחק הזה" – "כדור רשת זה כדור נוצה?" "כדורעף", "כדור דשא"… ואפילו "מחניים". היו ששאלו מסקרנות, והיו שזלזלו. הימים האלו חלפו להם. גם היום משבצת יום ראשון באולם שמורה לכדורשת, אלא שהיום משחקת בה קבוצה בליגה הארצית לכדורשת נשים. גם אם לא כולם מכירים את חוקי המשחק בדיוק ולא כולם יודעים מי ומה עומד מאחורי הפריצה הגדולה של הכדורשת, הרי שהמשחק כבר אינו אנונימי ולפחות במדדי היקף הפעילות ומספר העוסקות בו, הוא מענפי ספורט הנשים המובילים בישראל.

מאותו חוג קטן החלה התפתחות טבעית לקבוצות עירוניות וקהילתיות לאימהות בלבד ששיחקו זו כנגד זו. מבחינה זו עיריית כפר סבא היתה הראשונה להבין את הפוטנציאל הטמון בענף. אך ברמה הארצית קידום ענף כדורשת נזקף לזכות התארגנות "מלמטה", פרי יוזמה אזרחית של נשים, ספורטאיות בנפשן, שלקחו את הכדור לידיים והחליטו להקים את הארגון שירכז את הפעילות הארצית בענף הכדורשת המתעורר על כל גווניו. קבוצות מליגות עירוניות וקהילתיות בקשו להתקדם ו"לעלות ליגה", להתפתח ולהתחרות מול קבוצות ברמתן, לפגוש קבוצות מערים אחרות, לצרף נשים שאינן בהכרח אמהות ולשחק "במגרש של גדולים", כמו בשאר ענפי הספורט האחרים. לא עוד קוריוז מקומי!! וכך, התאגדנו נשים וקבוצות מכמה ערים, בתחילה באזור השרון ולאחר מכן בכל הארץ, והקמנו את המועדון הישראלי לכדורשת נשים, המשמש בפועל כאיגוד הכדורשת בישראל בפריסה ארצית ובסטנדרטים מקצועיים גבוהים. מפעל הדגל של המועדון הוא הקמת הליגות הארציות בכדורשת, וניהולן – הליגה הארצית, מחוז מרכז ומחוז צפון. בליגות  מתחרות מאות שחקניות מקבוצות מהגליל, מהשפלה וממישור החוף, הנשים הן מכל המגזרים, הגילאים ורמות המשחק. בליגת העל משחקות 10 הקבוצות המובילות בישראל ומתחרות על התואר "אלופת ישראל בכדורשת נשים".

הקמת המועדון כעמותה רשומה והפעילות במסגרת המועדון זכו לכתף קרה בתחילת הדרך. בהתעלמות ממוקשים והתנגדויות, שברובן שייכות לתחום הפוליטי, ובעיקר בזכות השמירה על מקצועיות וסטנדרטים גבוהים, החלו הפעילויות לצבור תאוצה. נקבעו עובדות בשטח, וניהול הליגות התרחב לתקינה בכל הנוגע למשחק, לחינוך ולהכשרות מקצועיות וכן לפיתוח הענף בקרב ילדות ונערות. הקמתו של המועדון הישראלי לכדורשת נשים היווה זרז וגורם משמעותי בהתפתחויות להן אנו עדים היום. באמצעות הליגה והשמירה על סטנדרטים גבוהים של שיפוט, תכנון ובקרה, הצלחנו במאמצים רבים לשפר את ההתייחסות לענף הכדורשת ולספורטאיות בענף בקרב הסובבים אותנו, המשפחה, הקהילה, הרשויות המקומיות והממסד. היום ניתן לקבוע בבטחון שענף הכדורשת, חרף העובדה שאינו ענף ספורט מוכר, הצליח למצב את עצמו כענף ספורט משמעותי בקרב נשים בישראל, בעיקר לפי פרמטרים כמותיים. לא עוד ענף ספורט לאימהות, אלא גם מסגרת ספורטיבית תחרותית מקצועית, עם העמדת הספורטאית במרכז, כמטרה ראויה העומדת בפני עצמה.

אך בכך אין די משחק הכדורשת היה ונותר "בן חורג" במשפחת משחקי הכדור הקבוצתיים. הוא אינו נתמך על ידי הטוטו ומעמדו המשפטי אינו ברור. בתקשורת הענף היה ועודו שקוף ולכן החשיפה לה הוא זוכה שולית. כך שבצד ההישגים המלאכה רבה. אנו שואפות להתרחב ולהתפתח: למסד את הענף להשיג הכרה ותמיכה בו, לחזק את מעמדו בקהילת איגודי הספורט, לחזק את מעמדן של נשים בוגרות העוסקות בספורט, להגדיל את מספרן ולהרחיב את מעגל הנשים המסייעות, שבעתיד יחליפו אותנו בניהול, בארגון וביזמות בכדורשת.

חמושות בכוונות אלו, אנו ממשיכות לפעול בכל הארץ

  • גם היום, שנים אחרי ההתחלה ולאחר שנערכו בחירות לוועד המנהל, עומדות בראש העמותה 6 נשים ויושבת ראש אחת. בתחום הנשלט על ידי ניהול גברי אנו מקפידות לנהל את הליגה והמועדון בעצמנו על טהרת הניהול הנשי, תוך עידוד השחקניות לקחת חלק ואחריות בניהול וביוזמה בארגון.
  • ברור לנו שמעמדו של הכדורשת כרוך במעמד ספורט הנשים בישראל. ספורט הנשים זוכה לשיפור במעמדו בתקשורת ובקרב קובעי המדיניות, אך עדין סובל מדעות קדומות ומאפליה. ארגון אתנה פועל לשינוי עמדות ומדגיש את ההיבטים החברתיים/תרבותיים במיצוב ענפי הספורט הנשיים והספורטאיות העוסקות בהם. ברוח זו בחרנו את הסיסמה שהציעה אחת משחקניות הליגה – העם דורשת כדורשת, המדברת בעד עצמה.
  • יסדנו את מחוז צפון של הליגה הארצית בה משתתפות קבוצות רבות מאזור חיפה והגליל. ב-2013 יצטרפו שתי קבוצות מרמת הגולן, ועוד לא נאמרה המילה האחרונה.

על סדר היום של המועדון: הקמת מחוז דרום

  • כחלק מהכשרת הסגל המקצועי המועדון מקיים שיתוף פעולה פורה עם המכללה האקדמית וינגייט ופותח מחזור שני של קורס מאמנים, המכשיר את בוגריו לאימון ספציפי של כדורשת, וזאת בתום המחזור הראשון המוצלח ולנוכח הביקוש הגואה למאמני ומאמנות כדורשת.
  • המועדון מפעיל "סיירת כדורשת". הסיירת בנויה ממתנדבות שנוסעות בזמנן הפנוי, ברכבן הפרטי לכל מקום אליו הן מוזמנות, בין אם בצפון או בדרום, בין אם למגזר היהודי, הדתי או הערבי, בין אם בשבת ובין אם ביום חול… סיירת הכדורשת עורכת ערבי הכרות עם המשחק מתוך אמונה בחשיבות העיסוק בספורט לנשים ובשמירה על אורח חיים בריא.

ענף הכדורשת מבוסס במרכז הארץ והסיירת דואגת להפיץ את הבשורה גם בפריפריה
בעקבות פעילות זו הוקמו מרכזי כדורשת שמפעילים פעילות סדירה בענף בקריית טבעון, בערד, באילת, ברמת ישי, במשגב ועוד. לחלק מהמרכזים יש קבוצות בליגה הארצית.

  • הדוגמא האישית אשר נותנות נשים, העוסקות בקביעות בספורט תחרותי, עשויה לתרום רבות לדור הצעיר ולספורט הישראלי בכללו. המועדון הישראלי לכדורשת נשים פועל להקמת קבוצות כדורשת נערות וקבוצות כדורשת ילדות. ניצני הפעילות נראים כבר בישובי עמק חפר, ובין הישגיו הכללת הענף בספורטיאדת הילדים במאי 2012.
  • אנו משקיעות באירועי ספורט גם מחוץ למשחקי הליגות. נערכים טורנירים בחנוכה ובאביב ואנו משתתפות במשחקי אילת, בשלושה ימים של טורניר כדורשת בחסות התאחדות אילת.

המשימות חשובות, המכשולים רבים, האתגר גדול, אך המוטיבציה מרקיעת שחקים. פעילות המועדון הישראלי לכדורשת נשים היא דוגמא ליכולת התארגנות של נשים למען מטרה משותפת. חבירה לממסד הספורט הרשמי של ישראל תאפשר צמיחה כפולה ומשולשת, אבל גם כך אנו ממשיכות בעשייה, בעיסוק בספורט ובהנאה גדולה שהשילוב המופלא בין יזמות חברתית וספורט מסב.

הליגה הארצית בכדורשת נשים: בת ים

קבוצת כדורשת נשים בבת ים הוקמה ביוזמת ענת ליבנת ועיריית בת ים. ענת דוחפת ומעודדת את פעילות הכדורשת בעיר ולאחר ערב חשיפה של המועדון הישראלי לכדורשת נשים נפתחה שם פעילות ענפה בתחום. מועדון בת ים משתתף גם באירועים של האיגוד ואף שלח שתי קבוצות לטורניר חנוכה בחורף 2012.


מיכל סיוון היא מנהלת האיגוד הארצי של כדורשת נשים