מועצת הנשים של העיר מודיעין קמה בתחילת 2006, ומסיימת כעת קדנציה של כשנתיים וחצי. השתתפתי בכמה מושבים של "פרלמנט נשים", הרבה זמן חלמתי להביא את הפרלמנט למודיעין, אך לא היה אולם מתאים. אני שמחה שהאולם היפה הזה נפתח, ו"פרלמנט נשים" הוא אחד האירועים הראשונים המתקיימים בו.

מועצת הנשים קמה מתוך אמונה שיש היבט מגדרי בכל פעילות עירונית – מחינוך, רווחה, בינוי ותחבורה ועד שמות הרחובות. ההצלחה שלנו היא ביצירת מודעות לנושא, וזה בא לידי ביטוי במערכת הבחירות האחרונה. למאבק לקידום נשים יש היבטים רבים. בארה"ב הדגש היה תמיד על שוויון בפני החוק. באירופה התמקדו בתנאים חומריים – מעונות יום, חופשות לידה ארוכות, ביטוח לאומי. ההבדל הוא, שמאבק לגאלי כמו בארה"ב מקדם נשים ממעמד בינוני ומעלה. מאבק על תנאים חומריים מקדם בעיקר נשים ממעמד נמוך, נשים עניות.

מה קורה בישראל? כמו שיטת הממשל, כמו התרבות הפוליטית, כמו המוסכמות החברתיות שלנו – הכל סלט ים תיכוני. קצת מכל דבר. איפה אנחנו עומדים בנושא שוק העבודה? האם עלינו להתמקד במאבק על שעות הפתיחה של מעונות יום, זכויות סוציאליות, פנסיה? כן!! אבל לא לשכוח את "התמונה הגדולה"! שוק העבודה בנוי על אינטרסים של גברים. שעות העבודה בהיי-טק ובעוד מקצועות אפשריות להורה (גבר) שיש לו בבית אישה, שתחזור מוקדם, תדאג לילדים, תדאג לבית וגם תדאג לו כשהוא חוזר מהעבודה ב-10 בלילה. האם אנחנו צריכות, או רוצות, להיאבק על שינוי כללי המשחק? כן. להיאבק על יום עבודה מקוצר לכל הורה, אב או אם. להיאבק על שוק עבודה ידידותי למשפחה, לא רק ידידותי לנשים.

אין לי בהכרח יותר תשובות, אבל אני מציעה לשאול את השאלות הנכונות: ההפרטה, המשבר הכלכלי – מי הראשון שמשלם את המחיר? האם נדע לצלוח בשלום את התקופה הזו? האם האוזניים שלנו רגישות לסנן את הקולות שברקע? כי כשיש משבר כלכלי, יצוצו אותם קולות: אתם תשמעו שנשים הן רגישות, הן רכות, יש להן אינטואיציות מפותחות, הן לא בנויות למאבקי כוח, הן "רוחניות" יותר. נקרא בשבועונים על היתרונות של לידה ביתית, על הנקה ממושכת, על "עיקרון הרצף" (שמעתם על "עיקרון הרצף"? זה העיקרון הטוען שתינוק בשנה ובשנתיים הראשונות לחייו צריך להיות צמוד לדמות קבועה, שהיא, לגמרי במקרה, האמא שלו)

אל תתבלבלו! המסר הסמוי הוא "בנות – תישארו בבית. המצב קשה, אין הרבה משרות פנויות בשוק, תשאירו אותן לגברים".

אנחנו כאן כדי לדבר על נשים ושוק העבודה, זה הנושא של הערב. אני מקווה שנשמע כמה היבטים מעניינים, נצא עם תובנות חדשות, ונוכל ליישם אותן ברמה האישית וגם ברמה העירונית.


אופירה קרקובר היא יו"ר מועצת הנשים וחברת מועצה בעיר מודיעין