השאלה הראשונה במסגרת הפאנל הופנתה על ידי מירב מיכאלי לאייל ארד: מה גילית תוך כדי עבודתך במפלגה שבראשה עומדת אישה חזקה?

אייל ארד, יועץ פוליטי בקמפיין של מפלגת קדימה בבחירות האחרונות: אני עובד כבר שנים עם נשים חזקות, זו לא הפעם הראשונה. בהתחלה הכול נראה טבעי, כאילו מה זה משנה. אני מחזיק מעצמי גבר נאור, בעד שיווין בין המינים בבית אני "פנתר שהולך על ארבע ובשקט". לא ייחסנו לעניין של "ציפי לבני אישה" שום משמעות. תוך כדי המסע הקמפיין נתקלנו בהתקפות על רקע היותה של ציפי אישה. למשל בהתקפה של ברק עם הביטוי "ציפורה". אז הבנו שיש כאן דה לגיטימציה של ציפי לבני רק משום היותה אישה. אותי זה הרגיז והכעיס ביותר. הייתה תחושה של זעם ועלבון. וזה הביא לשינוי הקמפיין ולסיסמה "רבותיי הגיע הזמן לגבירותיי".

מירב מיכאלי בשאלה: למה נעלבת? האם ההערות הן לא היו על רקע של עולם המושגים של הגברים, אנו הגברים לא "קצת כאלה" של המילואים של משחקי השש-בש? והאם זה גרם לכם לבחון את עצמכם מחדש?

אייל ארד: ההערות היו בהחלט שוביניסטיות וזה גורם לך להסתכל עוד פעם על עצמך. אני זוכר במהלך הקמפיין שאול מופז "הגנרל המזרחי" קם באירוע בחדרה כדי להגן על ציפי לבני, זה היה חדש, זה היה לא צפוי. כשציפי לבני אמרה "זה קטן עלינו" חלק מהפרשנים לקחו את זה למקום כאילו אמרה "ברק נמוך". אני מודה, לא עשינו מלכתחילה קמפיין פמיניסטי. למשל ההכרה בהוצאה למטפלת לא ראינו בזה עניין פמיניסטי. השינוי קרה כתוצאה מההערות והמסע לפסילת ציפי לבני משום היותה אישה.

ד"ר אסתר הרצוג, מייסדת ומרכזת פרלמנט נשים: אני מודה אני כתבתי נגד אדלר, ביקרתי את הקמפיין שלכם (של אייל ארד ואדלר) וקראתי לפטר אתכם. הרבה מאד נשים חזרו וקראו לציפי לבני כן לנקוט עמדה וכן להשתמש בנושא הנשים, לדבר על מאבקים, זכויות נשים ומעמד האישה.

מירב מיכאלי פונה לאסתר הרצוג: למה להדגיש את הנושאים האלה?

אסתר הרצוג: בעיקר, כי זה כדאי לה, עובדה שברגע והיו הערות שוביניסטיות חל שינוי דרמטי בתמיכה בקדימה ויכול להיות שאם היו עוברים עוד כמה ימים התמיכה בציפי לבני הייתה גדולה יותר.

יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה: אני עשיתי קמפיין פמיניסטי לחלוטין, בסקר הראשון התמיכה בי הייתה של 3% בלבד. אחרי ההכרזה שלי למעומדות הגיעו כמטה קסם נשים אלי הביתה והתייצבו לצידי. בתחילה היו נשים מעטות ובסוף הקמפיין היו מאות. על סדר היום היה הקמת "מנהל נשים" שבבסיסו מסר שעבודה למען קידום והעצמת נשים לא תהיה יותר בחינם. גם פעילות לקידום נשים חייבת להיות בשכר.

רינה ברטל, יו"ר שדולת הנשים: קמפיין פמיניסטי כן או לא היא שאלת המיליון דולר. כאן בהרצלייה הייתה פעילות נשים מושרשת, היה כאן בסיס וזה לא איים על הנשים. יעל באה למקום הנכון ובזמן הנכון. יש נשים שנפלטו מהכנסת, אתי לבני, יעל דיין זהבה גלאון. הנשים טיפלו בנושאים פרובוקטיביים והן שילמו על כך מחיר מאד כבד. זה היה בעייתי בתוך המפלגות שלהן. שמו עליהן תג ולא תמיד חיובי מכיוון שהגוף הבוחר ברוב המפלגות מורכב ברובו מגברים הנושאים הפמיניסטיים הם בעיתיים.

ח"כ גילה גמליאל, ליכוד: אני פמיניסטית מוצהרת. אחת הבעיות בקשר לקמפיינים סביב הג’נדר היא כי לא מקבלים פרגון לא מגברים ולא מנשים. מבחינתי זה טבעי. אם מתעסקים רק בזה בהחלט יכולה להיות בעיה.

ח"כ חנין זועבי, בל"ד: אני לא פמיניסטית במושגים שלכן. צריכים לדבר על פמיניזם מזווית אחרת. אני כן פמיניסטית אבל היא שונה משלכן. היא מובנית מתוך הדעות והפרקטיקה הפוליטית היום יומית שלי והערכים שלי. מבחינתי זה מערך של ערכים שאי אפשר להאמין בשיווין נשים ובו בזמן לדכא עם אחר. אישה פמיניסטית יכולה וצריכה להיעלב מהסבל של הנשים הערביות במחסום בכיבוש וכו'. אתן מדברות על חופש, צדק ושיווין ומתעלמות מסבלן של הנשים הערביות. אם את מאמינה בצדק ושיווין אז לכולן. איך בדיוק אתן פמיניסטיות? שואלת חנין.

מירב מיכאלי בשאלה לאסתר הרצוג: את הובלת את התמיכה בציפי לבני איך את מגיבה למה שאמרה חנין?

אסתר הרצוג: מסכימה לכל מילה של חנין. אין כאן שוויון וצדק לכולן. מה לעשות שאני בעולם שגם הכוח של ציפי לבני הוא מועט והוא בעולם של גברים. גם שלושת שרות החינוך שהיו לנו, מכל המפלגות, לא הצליחו לקדם דברים כמו שרצו בגלל שהן נמצאות בעולם הפטריארכלי, בעולם של גברים. אני לא בדעות הפוליטיות של גילה גמליאל אבל יש לי הרבה הערכה אליה למאבקים שהיא עשתה בנושאים הפמיניסטיים ולא ראיתי בשמאל נשים שהיו שותפות למאבקים שגילה כן עשתה. אי אפשר לשבור את כל הכלים. אני מאמינה שציפי לבני משום היותה אישה ובעלת תכונות של מנהיגות, ראויה ביותר להנהיג את המדינה ואז אולי גם יקרה התהליך של שיווין עם האישה הערבייה כמו שרוצה חנין זועבי.

גם גילה גמליאל וגם חנין זועבי אמרו שהן יכולות לשתף פעולה בכנסת בנושאים פמיניסטיים.

אייל ארד: יש בארץ מצוקות של מיעוט לאומי ומגדרי וזה קשה. לדעתי בנושא הפמיניסטי יש לקדם העדפה מקדמת לנשים והחינוך הוא לא נושא לנשים בלבד.

מירב מיכאלי: האם השתנה משהו בעקבות הקמפיין?

רינה ברטל: הבעיה של הנשים היא הסטריאוטיפיים. גברים נתנו לחלק גדול מהנשים להבין ש"זה גדול עליה". זה חלק מהסטריאוטיפ. אחת הבעיות שלנו כנשים, אלה המוכשרות, המוצלחות אלה שיושבות בתפקידים בכירים וחושבות שבכל בסדר ואז בשנייה מסוימת כתוצאה מאירוע זה או אחר מתהפך להן "הסוויץ’". לציפי לבני הסוויץ’ קרה אחרי הרבה זמן.. רק באמצע הקמפיין היא הבינה שיש כאן בעיה. לנו הנשים אין מספיק מודלים לחיקוי וזו התרומה הגדולה של ציפי לבני לקידום הנשים. ההגעה שלה למקום הגבוה בסולם הפוליטי תיתן לנשים כוח גם אם אין לנו מספיק מודלים לחיקוי.


מירב מיכאלי היא עיתונאית
ד"ר אסתר הרצוג היא מייסדת ומרכזת פרלמנט נשים
אייל ארד היה היועץ הפוליטי בקמפיין של מפלגת קדימה בבחירות האחרונות
יעל גרמן היא ראש העיר הרצליה
ח"כ גילה גמליאל, הליכוד
רינה ברטל היא יו"ר שדולת הנשים
ח"כ חנין זועבי, בל"ד