בין יתרונותיהם של עסקים קטנים ובינוניים: חדשנות, גמישות, הקמה מהירה בעלות נמוכה ופיזור הסיכון. הם פותרים בעיות תעסוקה בפריפריה ובקרב אוכלוסיות ייחודיות. מאידך, הם סובלים מחסמים בתחום המימון, הניהול, הנגישות למידע ומבעיות הקשורות לביורוקרטיה

העסקים הקטנים והבינוניים נחשבים, על פי התפיסה המקובלת במדינות מפותחות ומתפתחות, כגורם מרכזי בצמיחת המשק וביצירת מקומות תעסוקה יציבים ובריאים מבחינה כלכלית. גם בישראל, רואה הממשלה בעסקים אלה את אחד הכלים המשמעותיים ביותר לפיתוח הכלכלה ואחד הנדבכים המרכזיים במשק ובחברה הישראליים. יתרונותיהם העיקריים של העסקים הקטנים והבינוניים הם: חדשנות, גמישות, הקמה מהירה בעלות נמוכה ופיזור הסיכון. העסקים הקטנים נותנים פתרון מתאים לבעיות תעסוקה בפריפריה וכן בקרב אוכלוסיות ייחודיות כמו: מיעוטים, נשים, חיילים משוחררים, חרדים ועולים חדשים. יחד עם זאת, סובלים עסקים בסדר גודל קטן ובינוני מקיומם של חסמים רבים בתחום המימון, הניהול, הנגישות למידע וכן מבעיות של ביורוקרטיה, המקשות עליהם את ההתמודדות בשוק החופשי ופוגעות בהתפתחותם התקנית ובמיצוי הפוטנציאל הטמון בהם.

משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה והרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, פועלים להסרת חסמים אלו וליצירת סביבה עסקית תומכת המתאימה להקמתם של עסקים אלה ולהתפתחותם. הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל (ע"ר) הוקמה ב-1993, ביוזמת משרד התמ"ת ושותפים בה משרדי ממשלה נוספים, ארגונים כלכליים, גופים ציבוריים ועוד. הרשות הינה גוף מטה הפועל ברמה הארצית ומשמש כזרוע ביצועית של משרד התמ"ת בנושא העסקים הקטנים והבינוניים. עסק קטן מוגדר כעסק המעסיק עד 50 עובדים, עם מחזור מכירות של עד 5 מליון דולר לשנה, כאשר לפחות 90% מהעסק הוא בבעלות פרטית. עסק בינוני  מוגדר כעסק המעסיק 50-100 עובדים, עם מחזור מכירות של עד 20 מליון דולר לשנה, כאשר לפחות 90% מהעסק הוא בבעלות פרטית. פעילות השטח של הסיוע לעסקים מבוצעת באמצעות מערך המרכזים לטיפוח יזמות (מט"ים), הפרושים ברחבי הארץ. המט"ים מהווים – ONE STOP SHOP כתובת מרכזית אחת לבעלי עסקים וליזמים, בה נעזר היזם או בעל העסק בסל שירותים כולל העומד לרשותו או לקבל הכוונה ומידע על כלים רלבנטיים אחרים, המופעלים על ידי גורמים אחרים לטובתו הן לצורך הקמת עסק חדש והן לצורך שיפור והתייעלות בניהול עסק קיים.

השירותים העיקריים הניתנים על ידי המט"ים:
ייעוץ מקצועי – במט"ים ניתן להיעזר ביועצים מקצועיים במגוון תחומים: ייעוץ ראשוני לקראת קבלת החלטה על פתיחת עסק; ייעוץ עסקי והכנת תכנית עסקית; ניהול השיווק; ייעוץ פיננסי; ייעוץ בתחום הארגוני; כוח אדם ועוד. אופי ומשך הייעוץ מותאמים אישית לכל פונה. במסגרת זו יכולים פונים מתאימים, בעלי עסקים קיימים, להיעזר גם בתכנית החונכות של משרד התמ"ת.
הדרכה – המט"ים מציעים קורסים וסדנאות, מותאמים ספציפית לעסקים קטנים ובינוניים וליזמים. בין הנושאים הנלמדים: הקמת עסק וניהולו, שיווק, קורס ליצואנים קטנים ומתחילים, מחשוב ואינטרנט, סחר אלקטרוני, קורס לעידוד יזמות נשים, קורסים לעולים חדשים ועוד. כמו כן, עומד לרשות הפונים מגוון של חוברות הדרכה מסוגים שונים: שיווק, דיני עבודה, הקמת מסגרות חינוך פרטיות לגיל הרך, מילונים עסקיים בשפות שונות, מדריכים ליזם בתחומים שונים ועוד. בנוסף, פועלים באזורים רבים מועדונים עסקיים.
הפניה למקורות מימון – ניתן להסתייע במט"ים בתהליך הפנייה להשגת מימון מאחת הקרנות המיועדות לעסקים קטנים ובינוניים, או בפנייה למסגרות מימון אחרות ולבנקים. כמו כן מסייעים המט"ים בהכנת התכנית העסקית הנדרשת לשם קבלת מימון.
מידע והכוונה – בנוסף לשימוש במאגרי מידע המצויים במט"ים לטובת הפונים, מרוכז בהם גם מידע רב על כלים רלבנטיים, אותם מפעילים גורמים אחרים לטובת יזמים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים: פרוייקט החונכות של משרד התמ"ת; שרותי מכון הייצוא; החממות הטכנולוגיות במשרד המדען הראשי של משרד התמ"ת; תוכנית "תנופה"; מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת; חממות התיירות של משרד התיירות; הקרן לעולה העצמאי של המשרד לקליטת עליה; חונכויות חקלאיות של משרד החקלאות ועוד. המט"ים מכוונים את היזמים ובעלי העסקים לכלים אלה, לפי הצורך.


איריס  פלד היא מנכ"לית מ.ט.י בני ברק-רמת גן