ביום ראשון, 8.7.12, התקיימה השקת פרויקט גבעתיים "עיר ידידותית לנשים" במסגרת פרלמנט הנשים המושב ה-72, בנושא "תכנון עיר ממבט נשי". את הפרויקט מובילה איריס אברהם, סגנית ראש העיר גבעתיים בשיתוף עם צוות היגוי של נשים מגבעתיים. האירוע התקיים במעמד חברת הכנסת, וסגנית השר לקידום צעירים, סטודנטים ונשים במשרד ראש הממשלה, גילה גמליאל. שותפה לארגון הערב ומי שנתנה מטרייה רחבה לאירוע היא פרופ' אסתר הרצוג, יו"ר פרלמנט הנשים בישראל. לאירוע הגיעו כ-200(!) תושבות העיר גבעתיים.

תפיסת העולם העומדת מאחורי המונח עיר ידידותית לנשים מקדמת היבטים חברתיים והיבטים מגדריים בתחום המדיניות העירונית, מתוך המטרה לאפשר לכלל קבוצות האוכלוסייה, לרבות נשים, להיות שותפות בניסיון להשפיע על איכות החיים של כולנו ועל סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות. כאשר צוות ההיגוי של הפרויקט יצא לדרך הוא הבין שעל מנת להשיג איכות חיים מקומית לכלל האוכלוסייה, יש להבין תחילה את הצרכים של נשים בקהילה וזאת לאורך כל סקלת הגילאים ובהתאם לסטטוסים חברתיים ומשפחתיים שונים. לאורך הישיבות שנערכו, נעשה ניסיון ללמוד צרכים ייחודיים של מבוגרות וצעירות, בעלות ילדים קטנים ונשים, שהילדים עזבו את הקן, בעלות מוגבלויות, ילדות, קשישות, נשות קריירה ועוד. כלי ייחודי נוסף אותו פיתח הצוות והפיץ לראשונה באירוע הפרלמנט היה שאלון, סקר, שנועד לזהות ולהבין טוב יותר את הצרכים של הנשים תושבות העיר גבעתיים. השאלון הועלה לאתר מועצת הנשים והוא זמין למילוי. תושבות העיר מוזמנות למלא את הסקר.

עיר ידידותית לנשים היא לא רק במה אלא ובעיקר האופן, הדרך להגיע, לעשות ולשנות. מועצת הנשים נבחרה להוביל ולהטמיע תהליך של מעורבות ציבורית בקבלת החלטות. פירות הפעילות של הצוות הם ביטוי להקשבה, לשיתוף ולדיאלוג ציבורי. מתוך הראיה של כולם יחד, החוכמה, הידע, סה"כ חוויות החיים, ניתן לשאוף למחוזות גבוהים ביותר ולהגיע אליהם. כל מה שנדרש לעשות זה לעצור לרגע בזמן, לעצור להפסקת קפה משותפת, ופשוט להקשיב ולדבר. המחאה החברתית שפרצה בקיץ האחרון היא זו שחידדה את המושג "חוכמת ההמונים" ואת חשיבותו הרבה.

באירוע לקחו חלק נשות ציבור ומקצוע מהמעלה הראשונה. ראש עירייה הרצליה יעל גרמן דיברה על השפעתן של החלטות בנושאי סבסוד חינוך לגיל הרך ותחבורה ציבורית על נשים בהרצליה; ד"ר רונית דוידביץ מרטון מתכננת ערים ואזורים, דיברה על עיר רגישת חברה מגדר וקיימות; גב' שולה אגמי אחראית מעמד האשה בשלטון המקומי סיפרה כיצד נערך השלטון המקומי לקדם את הנושא; וגב' קארן ברונר מומחית לקידום בריאות, דיברה על בריאות, נשיות, עירוניות ומה שביניהן.


איריס אברהם היא סגנית ראש עיריית גבעתיים