בחברה חסרה מודעות לחלק ניכר מזכויות הנשים. הדבר מתבטא בערכיה ובמנהגיה הפטריארכליים, אשר סותרים את הפרשנויות הדתיות הנאורות. הרצון של נשים ערביות להשתלב בעבודה ובו בזמן לשמור על תפקידן המסורתי כאמהות וכרעיות מצמצם את אפשרויות הבחירה שלהן ומרכז אותן בענפים ספציפיים, ב"מקלט התעסוקה", שמספק השוק המקומי האתני. גם קשיי התחבורה הקיימים מפריעים לשילוב נשים בשוק העבודה המרכזי והמקומי כאחד.

ניסאא ואאפאק הינו ארגון פמיניסטי ארצי שנוסד ע"י נשים ערביות, פלסטיניות, המקדם שינוי במציאות של האישה הערבייה באמצעות הקונספט הדתי והמחשבה הדתית. ניסאא ואאפאק עוסקת בקידום מעמד האישה. זוהי העמותה היחידה בארץ העוסקת במכלול זכויותיהן של הנשים המוסלמיות מתוך ההקשר הדתי, באמצעות קריאה וחשיפה של הטקסטים הדתיים והפרשנויות הליבראליות, המחזקות ומקדמות את מעמד האישה וזכויותיה במרחב הכללי והפרטי. פרשנויות אלו מועלמות על ידי החברה. לכן בחברה קיימת הכחשה ואי מודעות לחלק רב מהזכויות הללו. הדבר מתבטא בערכיה ובמנהגיה הפטריארכליים, אשר סותרים את הפרשנויות הדתיות  הנאורות בתקופתה של עאישה, אשתו של הנביא מוחמד, שנחשבה לבית הספר הראשון באסלאם בו למדו יותר ממאה חכמי דת. המצב החברתי הקיים בתרבויות רבות, ובו נשים נחשבות לבעלות סטאטוס חברתי וכלכלי נמוך בהשוואה לגברים, ומידת שליטתן בחייהן ובסביבתן פחותה מזו של הגברים, שרר גם בעבר בחברות ובתרבויות רבות. בתרבויות מסוימות נאסרו על נשים לימודים ברמות שונות, החל מהרמה הבסיסית של קרוא וכתוב. איסור זה מנע מנשים את הגישה למידע ולהתפתחות רוחנית.

למרות הכול חל שיפור משמעותי בקרב אוכלוסיית הנשים הערביות בתחומי העבודה וההשכלה. שיפור רמת ההשכלה הוא תנאי הכרחי לעלייה בשעורי ההשתתפות בכוח העבודה של נשים ערביות, אך אין הוא תנאי מספיק לשם כך. הסיבה היא שרמת ההשכלה אינה החסם המרכזי העומד בפני השתלבותן של נשים ערביות בשוק העבודה ושיפור רמת ההשכלה אינו ערובה מספקת לשינוי מאפייני התעסוקה של נשים ערביות, בהשוואה לקבוצות אחרות בחברה כמו גברים ערביים ונשים יהודיות. הרצון של נשים ערביות להשתלב בעבודה, מחד גיסא ולשמור על תפקידן המסורתי כאמהות וכרעיות מאידך גיסא, מצמצם, במידה מה, את אפשרויות הבחירה שלהן ומרכז אותן בענפים ספציפיים, ב"מקלט התעסוקה", שמספק השוק המקומי האתני. גם קשיי התחבורה הקיימים מפריעים לשילוב נשים בשוק העבודה המרכזי והמקומי כאחד. לכל אלה מצטרפים גילויי האפליה והגזענות כלפי האוכלוסייה הערבית בשוק העבודה המרכזי, אשר הופכים את העבודה לחוויה קשה.

לאור האמור לעיל שוקדת ניסאא ואאפאק על העצמת הנשים הערביות והעלאת רמת המודעות בקרב החברה הפלסטינית בארץ, באמצעות סדנאות, הרצאות, ימי עיון ופרויקטים משותפים עם ארגונים שונים בכל רחבי הארץ.


ד"ר נאייפה סריסי היא חברה בעמותת ניסאא ואאפק-נשים ואופקים