המשטרה מקדמת גישה מקצועית וממוקדת לטיפול בעבירות של אלימות במשפחה. הפעילות מבוססת על טיפול מהיר ומיידי ועל שיתוף עם גורמים מקצועיים וגורמים בקהילה. כ- 20,000 תיקי אלימות בין בני זוג נפתחים מידי שנה וכן יש דיווחים על כ-4500 פגיעות מיניות בשנה. המשטרה פעלה נגד פרסום שירותי זנות ובפרט נגד סוחרים וסרסורים. לפעולות החקירה ולסמכויות האכיפה יכולת ממשית לחולל שינוי.  המשטרה מעסיקה כ-6000 שוטרות במגוון רחב של תפקידים ודרגות. דנינו מקדם מינוי יועצת מפכ"ל לענייני נשים – אשר תעסוק בקידום שוויון הזדמנויות לנשים במשטרה.

אני שמח על ההזדמנות להיות כאן ולפרוס בפניכן מעט מתפיסת העולם על הקשר שבין מגדר ומשטרה בכלל ועל הטיפול באלימות כנגד נשים בפרט. זהו נושא יקר לליבי ואני עוסק בו רבות לאורך שנותיי במשטרה, החל בהיותי תובע, דרך תפקידי כראש אגף חקירות ומודיעין וכיום כמפכ"ל, בראיה רחבה יותר. המדיניות למאבק באלימות כנגד נשים מהווה נדבך חשוב בתוכנית הכוללת של המשטרה, שקבלה את הכותרת "תוכנית המפנה". התוכנית הזו, שתכליתה העלאת אמון הציבור במשטרה, מביטה בפניה של החברה הישראלית המגוונת ושואפת לבסס בטחון אישי, שוויוני לקבוצות, לזרמים וכמובן גם למגדרים בתוכה. עליה באמון משמעה העלאת אחוזי הפשיעה המדווחת (גם הפשיעה המתבצעת בספירה הפרטית) ורמת שיתוף הפעולה בין האזרחים למשטרה.

תהליך "המפנה" מניח תשתית רחבה של עשייה למען הציבור שומר החוק, במלחמה בעבריינים וכן לשיפור שביעות רצון המשרתים במשטרה. בכל אחד מנדבכים אלו מקבל העניין המגדרי ביטוי. בתחום ההרתעה כנגד העבריינים הצבנו יעד של הגדלה משמעותית בסיכויי העבריין להיתפס: עליה בכתבי האישום; מעצרים עד תום הליכים; גילויים. בתוך כך, נושא האלימות בכללותו והאלימות נגד נשים תופסים חלק מרכזי. החברה הישראלית, ומשטרת ישראל כחלק ממנה, צעדו כברת דרך ארוכה בכל הנוגע להכרה ולטיפול בתופעת האלימות כנגד נשים. הדבר בא לידי ביטוי בגישה מקצועית וממוקדת לטיפול בעבירות של אלימות במשפחה – תחום שהינו בעל מאפיינים ייחודים ודורש מענה ייחודי. במשטרה פועל מדור נפגעי עבירה ומערך שלם המתמקצע בתחום. הפעילות היא על בסיס הנחיות ברורות, תוך תיעדוף וטיפול מהיר ומיידי. אנו מבינים גם שההתערבויות חייבות להיות רב ממדיות ולכן מהודקים שיתופי פעולה עם גורמי רווחה וגורמי טיפול בקהילה ואף מופעלות תוכניות משותפות מוצלחות בנושא.

למרות העשייה הרבה, התופעה של אלימות כנגד נשים עדיין קיימת: 10 קורבנות רצח על ידי בני זוג מתחילת השנה (בשנת 2012 – 18). אומנם ניכרת ירידה במקרי הרצח בהשוואה לשנה שעברה, אולם הדרך עוד ארוכה. כ- 20,000 תיקי אלימות בין בני זוג נפתחים מידי שנה (הנתונים יציבים יחסית בשנים האחרונות). אנחנו מדווחים גם על כ-4500 פגיעות מיניות בשנה. אלו הם המקרים הידועים לנו. וזה לא מספיק. התופעה רחבה רבה יותר ממה שאנחנו מדווחים ואני רוצה לשנות זאת. השאיפה שלנו שנשים לא תחיינה בפחד. הטיפול המשטרתי הוא משמעותי ומרתיע. לפעולות החקירה ולסמכויות האכיפה יכולת ממשית לחולל שינוי. לצד זאת אנו נאבקים בתופעות פשיעה אחרות הקשורות בניצול נשים: סחר בבני אדם לזנות ועבירות נלוות. זהו תחום שאנו משקיעים בו מאמצים רבים, השנה לדוגמא נתנו דגש לעניין איסור פרסום שירותי זנות – ניתנה הנחיה לפעילות יזומה נגד אלו שעומדים מאחורי הפרסומים (סוחרים וסרסורים). השנה נפתחו פי חמישה תיקים בהשוואה לאשתקד (53 מול 11 אשתקד). דגש מושם גם על הטיפול באלימות במגזר הערבי. אנחנו מזהים מגמת ירידה במקרי הרצח. כאשר מדובר ברצח בתוך המשפחה הנחתי לשנות את הטרמינולוגיה – אלימות ורצח בתוך המשפחה ולא רצח / אלימות על רקע כבוד המשפחה. אל מול האזרחים שומרי החוק אנו מקדמים מדיניות של שיטור מבוסס קהילה. מדובר בתפיסת עולם שלמה הנותנת אפשרות לאזרחים להשפיע על סדר העדיפויות בתחום שירותי המשטרה. כאן באה לידי ביטוי העצמת המודלים השונים של השותפויות בניסיון למנוע אלימות נגד נשים.

העיסוק של המשטרה בסוגיה מגדריות אינו מסתכם בהיבטי אכיפה, השותפויות וההסברה. המשטרה היא ארגון גדול, המעסיק כ-6,000 שוטרות במגוון רחב של תפקידים ודרגות. סוגיות המגדר במשטרה הן רחבות ומצדיקות גורם אחד אשר יהווה מוקד ידע לנושא שירות נשים במשטרה. לכן אני מקדם מינוי יועצת מפכ"ל לענייני נשים – אשר תעסוק בקידום שוויון הזדמנויות לנשים במשטרה. אני מאמין שייצוג משמעותי יותר של נשים סביב שולחן קבלת ההחלטות ובממשק מול הציבור – יתרום להעצמת נשים בחברה בכללותה.

אני מודה לפרופ' אסתר הרצוג ולפרלמנט נשים על ההזדמנות להציג מקצת מתפיסת העולם בנושא מגדר ומשטרה.


יוחנן דנינו הוא מפכ"ל משטרת ישראל